Openbaar klachtenformulier
Ontvangt je ook wel eens onleesbare printjes van een klachtenformulier? Of zit er een foto van een ingevuld klachtenformulier verstopt in de mail?
Dan laat je ze misschien op de (digitale) stapel liggen. Of typt ze over in Kwibuss. Met het openbare klachtenformulier kun je zonder gedoe direct digitaal aan de slag met de klacht.
Ingewikkeld? Zeker niet, openbaar maken is zo gepiept, dat laten we in dit artikel zien.
Het openbaar klachtenformulier
Allereerst, hoe ziet het openbare klachtenformulier eruit? Je ziet hier een voorbeeld van onze demo-omgeving: het klachtenformulier.
Met een link op je website kun je ervoor zorgen dat ouders en anderen het klachtenformulier kunnen openen. Staat er op jullie website een link waarmee men een mailtje kan gaan sturen, of een link naar het klachtenformulier in PDF? Vervang die door de link naar het openbaar klachtenformulier.
Het klachtenformulier is herkenbaar met het logo van je organisatie.
Verder kunnen ouders de datum, locatie en groep aangeven. Ook kan je nog veel meer uitvragen, zoals het onderwerp en verbetersuggesties.
Onderaan kunnen de persoonlijke gegevens worden achtergelaten, zodat je weet van wie de klacht komt.
Zo maak je het formulier openbaar
1. Open de instellingen
Allereerst, open de instellingen via het tandwieltje in Meldpunt.
Kies daar voor de tab Klacht. Hier kun je het formulier beheren, vragen en antwoorden toevoegen en standaard verantwoordelijke toekennen.
2. Maak het klachtenformulier openbaar
Scroll op deze pagina helemaal naar beneden. Daar zie je "Openbaar klachtenformulier" met daaronder de checkbox "Openbaar beschikbaar". Vink die aan.
Er schuift een vak open:
- Geef hier aan wie altijd de openbaar gemelde klachten moeten ontvangen
- De link die verschijnt kun je kopiëren en op je website zetten.
3. Bewaar de wijzigingen
Niet vergeten om de wijzigingen te bewaren.